Wednesday, March 11, 2009

Meningkatkan prestasi Windows XP

1. RAM (Memori)


Secara ringkas, sekiranya anda menggunakan Windows XP, anda perlu mempunyai sekurang-kurangnya 1Gb RAM, dan sekiranya anda menggunakan Windows Vista, adalah lebih baik anda menggunakan 2Gb RAM atau lebih.

Untuk mengetahui jumlah RAM pada komputer anda, right-click pada My Computer >> Properties >> Lihat jumlah RAM yang ada pada komputer anda.

Untuk mengetahui jumlah penggunaan RAM pada komputer, right-click pada Taskbar >> Task Manager >> Pergi pada Memory (PF Usage)



2. Pastikan XP menggunakan konsep NTFS.


Jika anda tidak pasti, periksa dahulu. Caranya, dwi klik pada ikon My Computer, klik kanan pemacu C:, kemudian pilih Properties. Seterusnya, semak File System type. Jika ia mengatakan FAT32, sila simpan data-data penting anda. Kemudian, klik menu Start, Run, taipkan CMD, dan klik OK. Pada paparan “prompt”, taipkan CONVERT C:/FS:NTFS dan tekan kunci Enter. Proses ini mungkin mengambil masa. Jadi, pastikan PC tidak diganggu dan bebas virus.

Sistem fail yang digunakan oleh pemacu boleh boot ialah FAT32 atau NTFS. Anda disyorkan memilih NTFS untuk keselamatan yang lebih tinggi, boleh dipercayai, dan efisyen dengan pemacu keras bersaiz besar.



3. Matikan khidmat indexing file.


Khidmat akan mengekstrak maklumat dari dokumen dan fail lain pada pemacu keras dan mencipta "searchable keyword index." Kebanyakan orang tidak perlukan khidmat ini, lebih-lebih lagi digunakan di persekitaran korporat yang melibatkan ribuan dokumen dalam banyak komputer pelayan. Jika ia tidak perlu, bolehlah dimatikan. Caranya, dwi klik pada ikon My Computer >> klik kanan pemacu C: >> pilih Properties >> Jangan tanda pilihan "Allow Indexing Service to index this disk for fast file searching." Seterusnya, ubah pilihan kepada "C: subfolders and files," dan klik OK. Jika ada amaran atau mesej ralat muncul (seperti “Access id denied”), klik butang Ignore All.



4. Kosongkan folder Windows Prefetch.


Sila kosongkan folder (tempat simpanan data dan aplikasi yang kerap digunakan) setiap tiga bukan atau lebih. Prefetch boleh menjadikan proses pemuatan lebih pantas apabila diperlukan pengguna, tetapi dari masa ke semasa folder ini mungkin dipenuhi rujukan fail dan aplikasi yang tidak diperlukan lagi.

Kesannya, XP perlukan lebih masa, dan prestasi sistem perlahan kerana rujukan itu perlu dimuatkan. Kandungan folder ini tidak kritikal malah dipadam semuanya. Jadi kandungananya di C:\WINDOWS\Prefetch boleh dipadam secara manual atau menggunakan perisian.


5. Aktifkan fungsi DMA.



Mulakan dengan membuka tingkap Device Manager >> dwi-klik pada peranti IDE ATA/ATAPI Controller, dan pastikan bahawa DMA dihidupkan bagi setiap pemacu yang dihubungkan kepada Primary and Secondary Controller. Lakukan ini dengan dwiklik pada Primary IDE Channel dan klik kategori Advanced Settings. Pastikan Transfer Mode ditetapkan pada "DMA if available" untuk Device 0 dan Device 1. Ulangi proses yang sama pada Secondary IDE Channel pula.



6. Singkirkan semua spyware dalam PC.


Proses penyingkiran ini boleh dilakukan dengan menggunakan program percuma seperti:

# AdAware oleh Lavasoft

# Spyware Terminator

7. Buang mana-mana program dan/atau item tidak perlu dari rutin Windows Startup menggunakan utiliti MSCONFIG


Caranya, klik menu Start >> Run >> taipkan MSCONFIG >> klik OK >> Klik kategori Startup >> jangan tanda item yang tidak mahu dimulakan semasa memulakan Windows. Jika anda tidak pasti item yang boleh dipilih, kunjungi WinTasks Process Library. Ia mengandungi proses sistem yang diketahui, aplikasi, selain rujukan dan penjelasan mengenai spyware. Anda juga boleh mengenalpasti identitinya dengan menjejaki berdasarkan nama fail menggunakan Google atau enjin carian web lain.

Matikan animasi yang tidak perlu dan matikan fungsi “active desktop”.

Bagi mendapat prestasi optima, anda boleh mematikan semua animasi. XP juga menawarkan beberapa ketetapan berbeza dalam hal ini.

Caranya, klik pada ikon System dalam Control Panel >> klik kategori Advanced >> Pilih butang Settings di bawah Performance. Di sini anda bebas memilih pilihan yang ada, kerana perubahan yang anda buat tidak akan mengubah aspek kebolehpercayaan PC anda – cuma tahap tindak balasnya sahaja.



8. Membuka tingkap berasingan.



Sekiranya anda menghadapi masalah tingkap Windows Explorer yang sering

menganggu dan menjejaskan prestasi OS, cuba langkah berikut. Buka My Computer, klik Tools, kemudian Folder Options. Kemudian klik pada kategori View. Gelongsor ke bawah hingga anda temui pilihan "Launch folder windows in a separate process,". Tandakan pilihan ini. Anda perlu membootkan semula PC untuk membolehkan pilihan ini diaktifkan. Perhatikan samada gangguan tadi dapat diatasi.



9. Terlalu banyak Program Keselamatan


Program Keselamatan ialah program seperti Antivirus, Antispyware, Firewall dan yang seumpama dengannya. Secara umumnya, setiap komputer hanya memerlukan SATU Antivirus, SATU Antispyware dan Satu Firewall.Sesetengah komputer mempunyai satu program yang mengandungi gabungan ketiga-tiga unsur berkenaan. Program ini biasanya dipanggil Internet Security Suite. Komputer yang mempunyai Internet Security Suite, telah mempunyai satu Security Program yang lengkap. Tidak perlu untuk install mana-mana antivirus/antispyware/firewall tambahan.



10. Buang program yang tidak lagi dipakai


Kebiasaannya, pengguna komputer tidak "uninstall" sebarang program yang tidak lagi dipakai. Ini menyebabkan pembaziran ruang pada hard disk. Sekiranya hard disk menjadi semakin penuh, ianya boleh menyebabkan prestasi komputer menjadi lebih lambat. Sekiranya anda tidak lagi menggunakan mana-mana program, anda boleh "uninstall" program tersebut. Ini dapat mengurangkan jumlah ruang yang dipakai dalam hard disk

Anda boleh pergi ke Start >> Control Panel >> Add or Remove Programs (untuk

Windows XP) atau Programs and Features (untuk Windows Vista) >> uninstall program yang tidak dikehendaki



11. Buang segala temporary files


Temporary file biasanya terjadi apabila kita melayari internet. Selalunya temporary files datang samada dalam bentuk cookies, atau download yang terputus (tak habis), file yang tersimpan dalam Recycle Bin, URL/Autocomplete history dan bermacam lagi.Terdapat beberapa software yang biasa digunakan untuk membersihkan temporary files ini, antaranya.

# CCleaner

# EasyCleaner


Dan kemudian kita boleh menggunakan fungsi Disk Cleanup pada My Computer. Caranya ialah, buka My Computer >> right-click pada C:\ drive >> pada tab General, tekan Disk Cleanup >> Tandakan semua bahagian yang ingin dikosongkan

>> Tekan Ok



12. Defragment


Defragment Disk adalah sangat penting. Ianya bertujuan untuk "menyusun" kembali file dan cluster yang "berselerak" akibat penggunaan komputer yang kerap. Kebiasaannya, disk defragment dilakukan ketika kita tidak menggunakan komputer (seperti ketika tidur). Ini kerana disk defragment biasanya mengambil masa yang lama.


Terdapat beberapa jenis Disk Defragment percuma yang popular.

# Defraggler

# IObit SmartDefrag

# Ultra Defrag


Anda hanya memerlukan SATU sahaja software percuma di atas



13. Bad Sector


Ini berlaku apabila terdapat sebahagian cluster dalam hard disk yang menjadi bad sector. Sekiranya ini berlaku, adalah lebih baik anda back-up segala data dan maklumat penting kerana ini merupakan salah satu tanda hard disk tersebut semakin mencapai tahap penggunaannya. Dengan kata lain, bersiap sedia dengan kemungkinan membeli hard disk baru..

Untuk membaiki Bad Sector ini, buka My Computer >> right-click pada C:\ drive >> pada tab Tools, tekan Check Now.. >> Tandakan pada kotak Automatically fix file system errors dan Scan for and attempt recovery of bad sectors >> Tekan Start

Jangan lakukan apa-apa terhadap komputer ketika proses ini sedang berjalan sehingga tamat



14. Bersihkan komputer anda!


Percaya atau tidak, habuk dan kotoran yang melekat pada perkakas komputer seperti motherboard, dan heatsink/fan juga boleh menyebabkan prestasi komputer menurun.. Habuk yang tidak dibersihkan menyebabkan pengaliran haba tersekat, dan menjejaskan prestasi komponen sensitif komputer.

Bersihkan komputer anda sekurang-kurangnya empat hingga enam bulan sekali..Gunakan berus (brush) untuk membersihkan komponen dari habuk.. JANGAN sekali-kali menggunakan kain kerana ini boleh menyebabkan pengaliran cas elektrostatik seterusnya merosakkan komponen sensitif komputer. JANGAN meletak komponen seperti Processor, Motherboard atau Kad Grafik pada karpet atau sebarang permukaan kain. Sekiranya anda menanggalkan heatsink dari tempat asalnya, pastikan anda meletakkan sedikit thermalpaste antara permukaan processor (atau chip) dengan heatsink.. Thermalpaste berfungsi sebagai pengantar pengaliran haba dari permukaan processor (chip) ke heatsink..



15. Ubah suai Registry ( Untuk Windows XP SP1 > XP SP3)


# Pergi ke Start >> pilih “Run

# Taip regedit

# Pergi ke key ini :

HKEY_LOCAL_MECHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\ContentIndex

# Cari key “Startup Delay” dan double klik. Ubah jadi 40000.

# Kemudian, Restart balik komputer untuk lihat kesannya.




No comments:

Post a Comment